Românii sunt fruntași la cumpărarea de smartphone-uri (telefoane inteligente) de pe internet, după ce se informează online, depășind ca pondere britanicii, belgienii și rușii, potrivit unui studiu GfK realizat pe cele patru piețe, iar procesul de cumpărare durează cel mai puțin, respectiv 15 zile.
Puțin peste jumătate (55%) dintre românii care caută informații pe internet despre un smartphone fac achiziția online, vizitând în medie 8 site-uri, pentru care alocă în parte 7,8 minute, se arată într-un comunicat GfK.
Aceștia sunt urmați de britanici, care cumpără online produsul în proporție de 42,5%, după ce au vizitat 9 site-uri, cu un timp alocat de 7,7 minute fiecăruia. Belgienii analizează informații de pe circa 21 de site-uri, unde petrec 2,5 minute pe fiecare, dar sub o treime (32%) achiziționează în final online.
Rușii se situează la polul opus față de români în ceea ce privește cumpărăturile de pe internet, doar 19% optând pentru această metodă. Ei caută date, în medie, pe 7 site-uri, cu cira 3,4 minute dedicate fiecăruia.
„În general, cumpărătorii din Marea Britanie și România au un comportament similar, petrecând mai mult timp pe mai puține site-uri. În contrast, belgienii iau în considerare mult mai multe site-uri în căutările lor decât cumpărătorii din celelalte trei piețe, pentru că sunt interesați să găsească cel mai bun preț, în timp ce pentru ruși procesul de informare online este mai puțin intens și variat”, explică cercetătorii de la GfK.
Pe de altă parte, românii au cel mai mic procent de căutare a informațiilor online în vederea achiziției de telefoane inteligente, de doar 77%, comparativ cu 86% în cazul britanicilor, 92% la belgieni și 95% la ruși.
Cei care vor să-și cumpere un smartphone se informează în general online, însă cumpără din magazine (offline) pentru că simt nevoia să atingă produsul, să-l testeze, să verifice informațiile găsite pe site-uri, dar și din cauza neîncrederii în plățile electronice și pentru a evita costul și timpul de livrare.
Timpul dedicat pentru informarea online variază de la 24 de minute în cazul rușilor, la 52 minute pentru belgieni, 63 minute pentru români și 70 de minute pentru britanici, cautările fiind extinse pe durata a mai multor zile. Achiziția efectivă este făcută cel mai rapid de români (în 15 zile) și durează cel mai mult la britanici, care alocă 41 de zile până la cumpărarea produsului.
Cumpărătorii iau cel mai mult în considerare informațiile de pe site-urile producătorilor și opetatorilor de telefonie, dar și de pe cele de comparare a prețurilor, punând accent mai redus pe opiniile exprimate pe rețelele de socializare cu privire la modelele respective de smartphone-uri, excepție făcând cumpărătorii de iPhone.
Rețelele de socializare au încă un rol redus în influențarea procesului de cumpărare a unui produs, deși înregistrează un trend ascendent, cel mai mare procent de utilizare a acestora revenind belgienilor, cu 22%, iar cel mai mic rușilor, cu 6%. Românii au urilizat social media în proporție de 8%, iar britanicii de 14%.
„Consumatorii comută ușor între mediile virtuale de informare și cele fizice de mai multe ori în timpul căutărilor lor. Astfel, profită de cea mai bună ofertă, indiferent dacă aceasta se găsește pe un site de comerț electronic sau într-un magazin offline. De aceea, procesul de înțelegere a comportamentului consumatorilor devine din ce în ce mai provocator, în special în ceea ce privește segmentarea consumatorilor și identificarea diferitelor tipologii ale acestora”, precizează reprezentanții companiei de cercetare de piață GfK.
(Raluca Ghinea, [email protected])